van de imkervereniging

Varroa resistentie bij bijen

15 oktober 2018

Op vrijdagavond 9 november aanstaande organiseert de imkervereniging een superinteressante lezing met als onderwerp ‘Varroa resistentie bij bijen’, deze lezing wordt gegeven door Bart Barten. Bart is betrokken bij het programma van Arista Bee Research, waar onderzoek wordt gedaan naar Varroa sensitieve hygiëne (VSH). In dit programma wordt er onderzocht hoe ze de eigenschap van de bijen die een betere hygiëne hebben ten opzichte van de varroa mijt dominant kunnen maken in het vererven van deze eigenschap.

Meer over dit onderwerp , hoe men dit wil bewerkstelligen en hoe ver ze nu zijn met het onderzoek, wordt door Bart uit de doeken gedaan in een lezing van ongeveer 2 uur.

Vanaf 19:30u is er koffie of thee.

Kosten: Voor leden en donateur gratis, ieder lid mag ook nog een introducee meenemen.

Voor en na de lezing is er ruimte om met elkaar in gesprek te gaan onder het genot van een drankje.

Aanmelden graag door een email aan de secretaris.

Onderstaand een paar links met betrekking tot VSH, zodat je enigszins voorbereid naar de lezing kan komen:

https://aristabeeresearch.org/nl/ Hier staat de film die door de kro-ncrv is gemaakt. – BartJan Ferhout. Op Vlieland is een bevruchting station – carnica VHS

https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brandpuntplus/bijenlobby-bijensterfte/ Dit najaar is een groep imkers in ons land gestart met de invoering van de Nederlandse versie van de superbij. Onder het motto ‘Vanaf Marken begint de victorie’.

bron:https://aristabeeresearch.org/nl/varroa-resistentie/