Aziatische hoornaar

Voor de imkers is de afgelopen jaren een nieuwe plaag bijgekomen. Hebben we de afgelopen 20 jaar last gekregen van een hele kleine mijt (de varroamijt), de afgelopen jaren maakt de Aziatische hoornaar zijn opwachting.

De Aziatische hoornaar is een zogenaamde exoot die perongeluk in Europa terecht is gekomen, maar dit daar nu wel zijn plek heeft gevonden (helaas). En deze exoot is dol op (honing)bijen. En daar waar de Europese hoornaar hier al eeuwen rond gaat en ‘onze’ bijen daarop zijn ingesteld is deze nieuwe hoornaar een stuk ‘effectiever’. Een klein aantal Aziatische hoornaars kunnen een volledig bijenvolk in korte tijd uitroeien. Dus de imkers zijn erg alert hierop en jij, als bijenliefhebber, hopelijk ook.

Hoe herken je een Aziatische hoornaar?

• tussen 2 en 3 cm lang
  • zwart borststuk
  • zwarte antennes
  • geel uiteinde aan de poten
  • achterlijf met 2 smalle en 1 brede oranje band
  • koningin en werkster ongeveer even groot

Er is een duidelijk verschil ook met de Europese hoornaar, waarvan je hieronder een plaatje ziet:

Wat te doen als je een Aziatische hoornaar ziet? Maak er in ieder geval melding van (hopelijk met een goede foto) via: waarneming.nl. Wil je meer weten, zie dan de informatie van de rijksoverheid. Of bij het EIS.