Kasten op Landgoed Rhijnweide

Sinds 26 september heeft de vereniging een nieuwe plek voor kasten. Dank zij een vasthoudende bewoner mag de vereniging kasten plaatsen op Landgoed Rhijnweide.
Sjoerd de Boer een van de bewoners van de nieuwe wijk Duijfrak, wilde zijn medebewoners enthousiast maken om een bijenkast te adopteren in de wijk. Toen dat op niets uitliep is hij gaan praten met een wethouder over mogelijkheden van bijen in de wijk. Zo kwam hij in contact met de beheerders van het landgoed Rhijnweide aan de Valkenburgerweg. Daar kreeg hij wel gehoor. Hij had al eerder contact met het bestuur gezocht, en nu was het een serieuze optie voor ons. Een paar mensen van de vereniging, waaronder Hans v.d Post zijn toen het gebied gaan bekijken op zoek naar een geschikte plek voor kasten. Die was snel gevonden, beschut en zonnig. We zijn daarna in gesprek gegaan met de beheerders en hebben afspraken gemaakt. In eerste instantie gaat het om ruimte voor 5 kasten. De eigenaresse is enthousiast en voor haar is een potje honing genoeg in ruil voor de plek. Ons aanvankelijke plan was om in het voorjaar te beginnen. Echter, onverwacht kregen we 2 kasten aangeboden die vrij accuut bij de imker weg moesten omdat hij met imkeren stopte. In overleg met de beheerder hebben Fred Schalker en Sjoerd de Boer de plek gereed gemaakt en afgelopen donderdag zijn de kasten geplaatst. Fred heeft de kasten onder zijn hoede genomen.
Mocht iemand een plek nodig hebben en /of interesse hebben in deze plek, dan eerst contact opnemen met Fred of met mij.
Hartelijke groet Alma vd Wijngaard