Varroa Sensitive Hygiene

In het najaar van 2018 in het MEC-gebouw heeft Bart Barten voor zo’n 25 leden van imkervereniging Oegstgeest een zeer onderhoudende lezing verzorgd over de bestrijding van de mijt (Varroa Destructor).

Bart Barten en Tieme Wanders zijn al een aantal jaren bezig met het kweken van “superbijen”. Bart en Tieme zijn betrokken bij de Stichting Arista Bee Research. Deze stichting legt contacten en bewerkstelligt de samenwerking tussen professionals, wetenschappers en betrokken vrijwilligers.

Wat nu als je simpelweg met elke vorm van varroabestrijding stopt? Deze selectie methode, vrij naar James Bond “Live and let die” genoemd, is toegepast op het Zweedse eiland Gotland. Na drie jaar waren 129 van de 150 bijenvolken op het eiland Gotland gedood door varroamijten.

Bart vertelde over de inspanningen van BartJan Fernhout die op Hawai een bij heeft ontwikkeld die zelf afrekent met de Varroa-mijt. Ook legde Bart uit dat in Amerika werd gewerkt aan de resistente bij. Ook de inspanningen van Buckfast-telers op Marken met raszuivere aanparingen zijn benoemd.

In Nederland wordt onder andere door Bart Barten gewerkt aan het Varroa Sensitive Hygiene programma. Door selectie op hygiëne kunnen bijen wellicht varroaresistent worden. Het gaat om bijen, die het door varroamijten geïnfecteerd broed, herkennen en opruimen. Vlak voor de cel van een bijenlarf wordt gesloten “kruipt” een varroa bij de larve. Bijen kunnen dat ruiken en verwijderen de pop met varroa. Dit laatste is dus de ontdekking dat bijen door de gesloten broedcel de varroa kunnen “ruiken”. Door elk jaar van het beste volk – geselecteerd uit 40 volken (mini plus kastjes)  koninginnen te kweken waarvan de bijen steeds meer varroa’s vinden zal je volken krijgen die niet meer een “varroa bestrijding” nodig hebben.

Bart liet aan de aan van foto’s zien wat er zo al bij komt kijken. Het gaat om de selectie van koninginnen maar ook om darren. En dat niet alleen; ook het kweken van mijten moest hij onder de knie krijgen. Poedersuiker blijkt daarbij onmisbaar.

Bij wijze van spreken tegen wil en dank zullen we, Oegstgeester imkers, voorlopig nog “gedwongen” met gif (mierenzuur/ oxaal zuur) aan de slag moeten. Maar er gloort hoop!

Kijk ook eens op: aristabeeresearch.org en uitzendinggemist.net

Bartjan Fernhout  mei 2018 – VSH