op een zonnige zaterdagochtend verzamelden zich een 12-tal imkers zich rond de bijenstand van Andy Roodbergen in de Duinvallei in Katwijk. Ze werden verwelkomd door de imkers van deze stand, naast Andy zijn dat Bas ( ook lid) Brenda en Joke( tevens korfvlechter). In de afgelopen twee jaar heeft Andy een prachtig project van de grond gekregen samen  met zijn mede imkers en nu staat er op dit stuk grond een bijenstal voor een achttal kasten omringd door een plantentuin die je alle bijen, wilde bijen,vlinders en wat er zoal nog meer rondvliegt zou toewensen. Dit alles was een openbaring voor de leden.

Daarna gingen we naar de buren: bewoners van Tiny Houses.We kregen uitvoerig uitleg en mochten zelfs binnen kijken want we wilden allemaal wel eens zien hoe je op 30 m2 kan wonen en ook nog helemaal zelfvoorzienend: geen gas, water, elektriciteit aansluiting. Het blijkt te kunnen en we waren onder de indruk van deze jonge pioniers.

De derde pionier op dit stuk grond is de bioboer. Hij had twee jaar geleden een stuk grond toebedeeld gekregen dat alleen onkruid bevatte en dode grond, zoals hij dat noemde. We konden dat bijna niet geloven want in de tussentijd is hij er door veel onderzoek, vruchtwisseling en heel veel handmatig hard werken in geslaagd om het jaar door groenten te verbouwen. Deze worden in pakketten thuisbezorgd bij klanten, en ook ter plekke verkocht.
Als afsluiting ging de groep naar het huis van Andy in Rijnsburg. Bij zijn huis heeft Andy een danig groot stuk land dat hij veel kasten kan plaatsen. Zoals bij veel imkers begon het met één kast….Nu staan er ong 15 kasten ( ook van anderen) o.a.een Top Bar Hive kast, aangepast zodat er beter mee te imkeren is; een observatiekast, aangepast zodat er beter te observeren valt, vooral voor de vele schoolklassen die langs komen. Want dat is een passie van Andy: kinderen laten zien en laten mee genieten hoe het bijenleven zich in de kast afspeelt. Naast de diverse kasten ontwerpt maakt Andy ook “handigheidjes” die imkeren makkelijker en leuker maken.

Het was een inspirerende dag voor iedereen. Hartverwarmend om te zien wat passie kan bewerkstelligen. Met dank aan Andy voor de gastvrijheid en het delen van zijn projecten.

Alma vd wijngaard