Bijenhouders vereniging afdeling Oegstgeest op een zonovergoten dag, zaterdag 7 juli in de sortimentstuin Harry van de Laar, Boskoop.

Bij het verzamelpunt kregen we uitleg van Dick Nieuwesteeg, de voorzitter van de stichting Harry van de Laar. Hij vertelde over het ontstaan van de tuin en de man waar de tuin naar vernoemd is.

Het terrein was in het verleden een proef station voor planten en heesters, het was de plaats waar de kwekers hun nieuwe varianten lieten keuren. Nu is het een tentoonstelling van een aantal deelnemers van de stichting met als doelstelling, innovatie informatie en educatie.

Harry van de Laar was de man in Boskoop die planten en heesters van over de hele wereld meebracht en waar de kwekers proeven mee deden om ze geschikt te maken voor de consumenten. In de tuin staan nog een aantal voorbeelden van heesters die hij heeft ontdekt en meegenomen.

Een prachtige hoek met aandacht voor solitaire bijen, bijenhotels en kruiden trok natuurlijk onze aandacht. Verderop borders vol met bijenplanten in bloei, waar het zoemde van de hommels, honing- en solitaire bijen. Onze gids wist mooie verhalen te vertellen over kwekers, planten en de totstandkoming van deze unieke verzameling. De steeneik kan zich, door de wijziging van het klimaat, goed handhaven en zo staan er meer heesters die je op deze breedte graad niet zou verwachten. De tuin is gratis te betreden en door de bijschrijvingen bij plant en heester, krijg je ook zonder gids een grotere kennis van wat Boskoop te bieden heeft.

Onderstaande link geeft nog een verzameling foto’s voor als je niet bent mee geweest.

Met vriendelijke groet Frans van der Post

artikelen